V souÄasné dobÄ› stále roste popularita takzvaných sportovnÄ› užitkových vozů. Jedná se o vÄ›tÅ¡Ã osobnà automobily se silnÄ›jÅ¡Ãm motorem, urÄené pÅ™edevÅ¡Ãm pro terénnà jÃzdu. Jsou koncipovány tak, aby si dokázaly poradit prakticky s jakýmkoliv terénem. PůvodnÄ› byly urÄeny pÅ™edevÅ¡Ãm pro terénnà jÃzdu a vlastnilo je pouze pár nadÅ¡enců. Dnes je vÅ¡ak situace ponÄ›kud jiná. Stále vÃce jim totiž propadajà i běžnà lidé, kteřà auto použÃvajà pouze k popojÞdÄ›nà po mÄ›stÄ›.
Â
Na prvnà pohled by se zdálo, že to nenà tak velký problém – koneckonců jedná se o typ osobnÃho automobilu. AvÅ¡ak jak se ukazuje, nenà tomu tak. HlavnÃm problémem je zde právÄ› silný motor, se kterým si mnoho běžných Å™idiÄů, kteřà byli doposud zvyklà jen na běžné osobnà automobily, nedokáže jen tak lehce poradit.
Â
Â
To pak vede k mnohem ÄastÄ›jÅ¡Ãm dopravnÃm nehodám, neboÅ¥ Å™idiÄ neodhadne dobÅ™e sÃlu svého vozu. TÃm pádem také Å¡patnÄ› odhadne brzdnou dráhu Äi svou rychlost, dÃky Äemuž mnohem snáze do vÄ›cà narazÃ.
Â
NaÅ¡i zákonodárci chtÄ›jà tento problém vyÅ™eÅ¡it tÃm, že zavedou dalÅ¡Ã kategorii Å™idiÄských průkazů. NovÄ› již nebude pro Å™Ãzenà sportovnÄ› užitkového vozu staÄit klasické Å™idiÄské oprávnÄ›nà skupiny B, nýbrž bude nutné mÃt Å™idiÄák nové kategorie.
Â
Â
Tento návrh se setkává s pochopitelným odporem Å™idiÄů. Ti si nechtÄ›jà dÄ›lat znovu autoÅ¡kolu jen proto, aby mohli Å™Ãdit svůj nový vůz. ZvláštÄ› když si spoÄÃtáme, kolik jich je již u nás v provozu. Bylo by nejspÃÅ¡ těžké donutit vÅ¡echny jejich majitele, aby opÄ›t absolvovali kurz a do té doby si najÃt alternativnà způsob dopravy.
Â
I to jsou důvody, proÄ nenà pravdÄ›podobné, že toto naÅ™Ãzenà vyjde v nejbližšà dobÄ› v platnost. V dlouhodobém horizontu je vÅ¡ak pravdÄ›podobné, že ke zmÄ›nÄ› legislativy nakonec dojde, zvláštÄ› vzhledem k tomu, že motory SUV jsou stále silnÄ›jÅ¡Ã.
Â
Proto je dobré se na to připravit, pokud máte o tento typ vozidla zájem. Nikdy totiž nemůžeme vědět, co nám budoucnost přinese.